Slik fikk MyProduction på plass gode rapporter

MyProduction leverer skybaserte løsninger for produksjonsbedrifter og logistikkselskaper i Norden. Takket være TheVIT og Power Bi, har de fått full kontroll.

  1. Hjem
  2. Kundehistorier
  3. Slik fikk MyProduction på plass gode rapporter

Slik fikk MyProduction på plass gode rapporter

MyProduction leverer integrerte skybaserte løsninger og programmer for produksjonsbedrifter og logistikkselskaper i Norden. Vi har møtt CEO Thore Stærk, CFO Margrete Isaksen Sjolte og Kristi Crantz fra TheVIT til en prat på Spaces i kvadraturen hvor selskapet har sitt Oslokontor. - Vi er superfornøyde med den jobben TheVIT har gjort, uttaler Sjolte.

- MyProduction ble etablert i 2019 og er en såkalt “scale-up” med Viking Venture som største eier. I dag er vi litt over 20 ansatte og har kontorer i Oslo, Moss, Notodden, Stavanger, Gøteborg og Stockholm, sier CFO Margrete Sjolte og forteller at selskapet har hatt en omsetningsvekst fra 12 til 40 MNOK i perioden 2019-2021.

Adm. dir. Thore Stærk (t.h) og CFO Margrete Isaksen Sjolte (i midten) fra My Production i hyggelig prat med Kristi Crantz fra The VIT (t.v)
Adm. dir. Thore Stærk (t.h) og CFO Margrete Isaksen Sjolte (i midten) fra My Production i hyggelig prat med Kristi Crantz fra The VIT (t.v)

Kirsti Crantz i TheVIT forteller at Margrete startet i selskapet i juli 2019. Da hadde MyProduction gjennomført oppkjøp av 3 selskaper og det var et sterkt behov for å likestille finansielle prinsipper, prosessforbedringer, samt etablere en ny forretningsstruktur. I tillegg implementerte hun et nytt ERP system for MyProduction gruppen. Margrete forberedte MyProduction fra å være et start-up-selskap til et scale-up-selskap ved å tilrettelegge for vekst organisk og gjennom M&A ( Mergers & Acquisitions). Hun etablerte også en ny struktur og fundament for videre utvikling.

Les om Mergers & Acquisitions

Behov for kompetanse og mennesker

Noe av det som kjennetegner et scale-up-selskap er gjerne at behovet for kompetanse og mennesker raskt kan endres - og som regel ved at man trenger flere. Og på sommeren 2020 fikk MyProduction behov for en dyktig økonom som kunne bistå med å strukturere opp rapporteringsrutinene. De tok kontakt med TheVIT og Kirsti Crantz. Hun startet allerede i august samme år.

- Kirsti kom inn som konsulent for å bistå det videre arbeidet med både effektivisering av arbeidskapital og en digital rapporteringsløsning fra PowerBI, forteller Sjolte.

Les om PowerBI

Full kontroll med gode integrasjoner og Power BI

Sjolte forteller at de i starten opererte med Excel med en masse faner og formler. Etter at TheVIT kom inn og implementerte Power BI og integrasjoner mellom Visma og Superoffice har de fått bedre kontroll. - Nå har vi kontroll på den finansielle situasjonen, valutakurser, avtaleinntekter, kunder, leverandører, balansen, cashflow, budsjett og hvordan vi presterer, forteller Margrete Sjolte og slår fast: - Det fungerer som en drøm.

Hun forteller at hun i dag bruker vesentlig mindre tid på rapportering, kontra tidligere. - Det tok mye kapasitet, kommenterer hun.

Vi bruker vesentlig mindre tid på rapportering i dag, kontra tidligere. - Margrete Sjolte, MyProduction
- Kirsti sier det som det er. Vi er begge nordfra, så det matcher bra, sier Margrete Sjolte her sammen med Kirsti Krantz (t.h).
- Kirsti sier det som det er. Vi er begge nordfra, så det matcher bra, sier Margrete Sjolte her sammen med Kirsti Krantz (t.h).

Samarbeidet med TheVIT har vært godt og med god personkjemi

Underveis i samarbeidet har MyProduction flere ganger kommet med krav og ønsker om hva de trenger av tilleggsrapporter eller endringer i de eksisterende rapportene. - Da har vi sammen drodlet rundt mulig løsning og fått det vi ønsker. Jeg får alltid svar, og de kommer kjapt, sier Margrete fornøyd, før hun smiler og sier: - Samarbeidet har vært helt supert!

Sjolte beskriver Kirsti Crantz som drivanes dyktig. - Hun har vært i gamet i mange år og kjenner prosessene. Hun har vært en god støttespiller inn mot styremøtene og utarbeidelsen av nødvendige dokumenter. Dette var delvis nytt for meg og jeg hadde ikke klart det uten støtte fra Kirsti, sier Margrete. Hun beskriver Crantz som en herlig person det er lett å jobbe med. - Hun sier det som det er. Vi er begge nordfra - så det matcher bra, ler hun.

TheVIT hjalp til med personalhåndboken

Samarbeidet var så godt at de også valgte å benytte TheVIT med personalhåndboken. - Vi sendte over en haug med dokumenter. TheVIT sammenfattet alt i en oversiktlig og nyttig personalhåndbok. Vi trenger den kanskje digitalt senere, men behovet nå var å få den samlet slik at det ikke var noen hull. Vi er veldig glade for at TheVIT kunne hjelpe oss med dette, sier Sjolte. Hun forteller at de har hatt stor glede av rapporteringen i Power BI og personalhåndboken. - Vi har fått frem gode KPI’er innen både økonomi og drift

Les om TheVIT sitt HR-tilbud

Et godt støtteapparat for MyProduction

TheVIT har som ambisjon å være næringslivets beste støtteapparat. Når Margrete får forelagt ambisjonen sier hun: - Det er slik jeg ser på TheVIT i dag. Jeg føler dette stemmer godt. Jeg kom inn som ny CFO, og har Kirsti å støtte meg på, avslutter hun

Les andre kunder kundehistorier
Jo Helge Grepstad Edit Edit

Jo Helge Grepstad


HEAD OF SALES AND MARKETING

Tjenester: Sales and Marketing

Avdeling: Oslo

Telefon E-post