Back to normal. Slik overlever du overgangen.

Det er med stor glede og forventning at vi nå er på vei ut av koronadvalen og tilbake på kontoret. Her er fire tips til hvordan du kan gjøre overgangen enklere.

  1. Hjem
  2. TheVITFeed
  3. Back to normal. Slik overlever du overgangen.
Jobb fra sengen

Skrevet av

Celia Ring Heger


LEDER MARKED

Avdeling: Oslo

Telefon E-post LinkedIn
Publisert 23 feb. 2022

Back to normal. Slik overlever du overgangen

Det er med stor glede og forventning at vi nå er på vei ut av koronadvalen og tilbake på kontoret. Mange kjenner sikkert på at saker og ting begynner å ta fart og at hverdagens tempo gradvis tar seg opp. På veien tilbake til kontoret, normalen og «gamle dager», så har vi skrudd sammen en liste med gode overlevelsestips.

1. Det kan ta tid å komme seg fra et møte til et annet

For to år siden måtte vi venne oss til en helt ny møtekultur i et helt nytt format. Overgangen var stor, men nå vi lært raskt at Teams, Zoom og Facetime faktisk kan være ganske nyttige og effektive plattformer i arbeidshverdagen. Men mens man på hjemmekontoret kan hoppe fra et møte til et annet, kan det være krevende å komme fra et møterom til et annet i et museklikk. For ikke å snakke om møter på forskjellige adresser. Husk derfor å legge inn tranporttid mellom møter.

2. Dress for success

Dette er ingen spøk, men nylig var jeg i et møte med en som innrømmet å ha stilt i et fysisk møte i «hjemmekontorbuksen», det vil si joggebukse. Denne blemmen er jo lett å gjøre i tåka når vi nå må sette vekkeklokken på en halv time tidligere en normalt. Det er altså på tide å finne frem kontorgarderoben igjen. Et godt tips er å rydde i garderoben og få en oversikt over alle de kontorplaggene som har havnet helt bakerst. Rydd det frem og gå gjennom hva du har. Kanskje er det på tide med noe nytt? To år er lenge, avhengig av hvilken bransje du er i, så kan det jo til og med være at noe har gått helt av moten i den perioden vi har vært innestengt hjemme.

3. Hold på de gode vanene

Gjennom pandemien har vi lagt til oss flere sunne vaner som å gå tur og ta gode pauser midt på dagen. Vi anbefaler å holde på disse gode vanene. For overgangen fra hjemmekontoret til kontorkontoret kan for noen være mentalt utmattende. Hodene vår har vennet seg til et helt annet tempo og en annen støy. Ta hensyn til at hodet kanskje tåler litt mindre nå en før og luft hodet en gang eller to i løpet av dagen.

4. Slå på de sosiale antennene

Under pandemien har vi fått veldig mange færre kontaktpunkter på jobb. Ifølge Nettavisen har vi 20,7 millioner færre kontaktpunkter det siste året. For den enkelte betyr dette at du har mistet kontakt med i snitt to personer i ditt eget team eller avdeling og fem personer i resten av selskapet. Legg en plan for hvordan du skal gjenoppta kontakten med kollegaene dine. Det er med andre ord på tide å slå på de sosiale antennene igjen.