Dokumenter og skjema ifm. årsoppgjøret

Tiden for årsregnskap og skatteskjemaer nærmer seg. Her finner du tidsfrister, opplysninger og dokumentasjon som må fylles ut.

  1. Hjem
  2. Dokumenter og skjema ifm. årsoppgjøret

ÅRSOPPGJØRET FOR 2021

Tiden for årsregnskap og skatteskjemaer nærmer seg med raske skritt. Vi vil derfor minne om tidsfrister, opplysninger og dokumentasjon vi må ha for å kunne utarbeide årsregnskap og skattemelding.

Merk at forhold krever at vi får inn dokumentasjon allerede nå ved årsskiftet for å rekke gjeldende tidsfrister. Dette er særlig aktuelt på lønnsområdet.

Vi bistår gjerne med innlevering av aksjonærregisteroppgaven. I så fall må vi innen 10. januar få relevant informasjon om bl.a. eierskifter, lån mellom aksjonær og selskap og utbytte.

Generelt

For at vi skal kunne ferdigstille årsregnskap og skattemelding, er det viktig at vi mottar alle bilag, dokumentasjon og opplysninger til rett tid. Vi minner også om at alle inngående fakturaer som er datert pr. 31.12.2021 eller tidligere skal bokføres på 2021 selv om de blir betalt i 2022.

Vi ber derfor om at alle inngående fakturaer og øvrige relevant dokumentasjon innleveres til oss fortløpende ihht oppdragsavtalen.

LØNNSINNBERETNING

Alle lønnsbilag knyttet til lønnsåret 2021 må oversendes så raskt som mulig i desember og senest 31.12.2021. A-meldingen for desember har innsendelsesfrist 5. januar 2022 og da må alle forhold vedr. lønn være registrert og sendt inn.

Viktig endring på regler rundt gaver

Nytt fra 2021 er endring i beløpsgrense på skattefrie gaver opp til 5000,-. Kravet om at det må være en generell ordning i bedriften er også fjernet slik at gaven kan være individuelt. Det som er viktig er at om totalen av gaver i arbeidsforhold og gaver fra tredjepart overstiger 5000,- skal overskytende beløp innberettes som lønn.

TheVIT Forklarer: Anita Lillehagen Brenden forklarer hva en lønnskonsulent gjør.

Det er også åpnet for at naturalytelser som fri bil, fri bolig, rimelige lån og fri telefon kan gis som gave innenfor beløpsgrensen på 5000,-.

Personalrabatter er ikke skattepliktig inntekt dersom rabatten ikke overstiger 8000,- det enkelte år. Det er viktig at det er varer eller tjenester som bedriften omsetter i sin virksomhet.

Frist for levering av lønnsbilag: 31.12.2021.

Rapport naturalytelse fra arbeidstaker til arbeidsgiver

Dette skjemaet er aktuelt å bruke når en arbeidstaker har oppnådd en privat fordel fra en forretningsforbindelse (kunde eller leverandør) eller annen tredjepart, og det kan være grunn til å tro at fordelen er oppnådd som følge av ansettelsesforholdet.

Som slik privat fordel regnes i denne sammenheng enhver ytelse som mottas, som for eksempel gave, rabatt ved kjøp, deltakelse på reise eller arrangement, privat bruk av bonuspoeng og kick-backs opptjent gjennom jobben mv.

Under finner du skjema for utfylling online og som redigerbar PDF som kan lagres og sendes på mail.

Online skjema Redigerbar PDF

Aktuelle innberetninger:

  • Forsikringer (gruppeliv/helseforsikring mv)
  • Fritidsreiseforsikring

  • Ulykkesforsikring

  • Pensjonsforsikring - OTP

  • Premie til AFP (NHO-ordningen)

  • Arbeidstøy

  • Fri avis
  • Fri telefon/mobiltelefon

  • Bilgodtgjørelse og diett

  • Fri treningsavgift (tilskudd)

  • Privat andel av bompengepasseringer

  • Rimelige lån fra arbeidsgiver

  • Andre refunderte/betalte utlegg av privat karakter etc.

  • Tredjepartsytelser

  • Personalrabatter

  • Gaver

  • Tips/drikkepenger

UTTAK OG MELLOMREGNINGER/LÅN TIL AKSJONÆR OG LEDENDE ANSATTE

Eventuelle uttak av varer og tjenester til aksjonærer og/eller ledende ansatte skal dokumenteres. Dokumentasjon på dette må sendes oss løpende gjennom året og senest sammen med bilagene for desember.

Dersom dere driver aksjeselskap og har mellomregninger eller lån til noen av aksjonærene så minner vi om reglene på området og grensedragningen mot ulovlig utbytte. Slike transaksjoner kan medføre rapportering via aksjonærregisteroppgaven.

BILSKJEMA

For næringsdrivende som krever fradrag for egne eller leasede biler, skal det vedlegges et skjema til skattemeldingen. For å kunne fylle ut skjemaet, må vi ha følgende informasjon om hver enkelt bil:

  • Kilometerstand pr 31.12.2021

  • Om bilen(e) er benyttet privat. I så fall, av hvem?

  • Om det er ført kjørebok på bilene (elektronisk eller manuell)

  • Hvor bilen(e) er parkert

  • Hva bruksområdet til den enkelte bil er

  • Bilmerke, type bil og årsmodell

Frist for levering av opplysninger om biler: 20.01.2022.

Skjema for Bekreftelse på bruken av selskapets biler

Under finner du skjema "Bekreftelse på bruken av selskapets biler" for utfylling online og som redigerbar PDF som kan lagres og sendes på mail.

Online utfylling Skjema som PDF
Skatt Avgift

SKATTEKORT/SKATTEMELDING 2021

I desember mottar alle en melding fra Skatteetaten som sier hva grunnlaget for skattetrekket i 2022 er og hvilken tabell og prosenttrekk som skal benyttes. Dette er opplysninger vi henter elektronisk fra Skatteetaten via Altinn og vårt lønnsprogram.

Skattyter behøver ikke levere noe skattekort til arbeidsgiver og du som arbeidsgiver behøver ikke hente noe fra Skatteetaten/Altinn.

Ved nyansettelser i løpet av året vil vi også hente skattetrekksopplysninger elektronisk via Altinn og viktig da er at vi får korrekte opplysninger om navn, adresse og fødsels- og personnummer samt bankkonto.

For ansatte med frikort og flere arbeidsgivere så må disse ansatte selv sørge for fordeling av frikortet.

VARETELLING

Varebeholdningen skal telles og verdsettes til anskaffelseskost, virkelig verdi oppgis i egen kolonne dersom denne er lavere.

På grunn av ulike verdsettelsesregler knyttet til skattemessig og regnskapsmessig verdi av varer, må ukurante spesifiseres i tellelistene.

NB Tellelistene skal dateres, nummereres og attesteres.

Tellelistene skal inneholde artikkelnavn, pris, kvantum.

Et sammendrag bør lages med henvisning til tellelister og med attestasjon fra ansvarlig person på at alle kontroller er forskriftsmessig utført. 

Vi ber om at varetellingslister oversendes oss så raskt som mulig etter avholdt varetelling.

VIKTIG Å HUSKE PÅ VED VARETELLING

Det er viktig å være nøyaktig når du teller varene. Husk spesielt på følgende forhold:

  • Varer som er solgt og fakturert, men ikke levert
  • Varer som er levert, men ikke fakturert
  • Varer som er mottatt, men faktura er ikke mottatt
  • Varer hvor faktura er mottatt, men varer ikke er mottatt
  • Varer som er på utlån hos kunder eller andre
  • Varer som er på andre lager

Husk at også tilgodelapper og gavekort skal telles.

Varetellingsliste

Her kan du laste ned varetellingsliste i Excel

Varetellingsliste

ÅRSOPPGAVER BANKINNSKUDD, LÅN OG LIGNENDE - KASSEOPPGJØR

Ta vare på og send oss alle oppgaver dere får fra banker, forsikringsselskap og andre som er viktige i forhold til årsregnskap og skattemeldingen for formue og inntekt.

Kassetelling pr. 31.12.2021 må fysisk gjennomføres og skriftlig dokumenteres på egnet skjema eller opplisting av hva kassen inneholder av kontanter i de forskjellige valører. Husk også å signere skjemaet eller listen.

Vi ber om at kasseoppgjør oversendes oss så snart kasseoppgjøret er gjennomført. Vi ber videre om at årsoppgaver oversendes oss så raskt som mulig etter mottak.

For landbrukskunder

Driver du med landbruk trenger vi noen flere opplysninger for å kunne hjelpe deg. Skjema for utfylling finner du her. Fyll ut skjema og send det til din kontaktperson hos oss.

Online skjema Redigerbar PDF
Shutterstock 1679400043 Kompensasjonsordning 2 for naeringslivet

ÅRSBERETNING

For selskaper som ikke defineres som “små foretak” etter regnskapsloven er det krav om levering av årsberetning. Små foretak er definert nedenfor, og 2 av 3 kriterier må være under grensene for at foretaket skal regnes som små foretak:

  • mindre enn 70 millioner kroner i salgsinntekt
  • mindre enn 35 millioner kroner i balansesum
  • gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret utgjør færre enn 50 årsverk

Hvis 2 av de 3 kriteriene overskrides første gang i regnskapet for 2021 vil foretaket likevel komme inn under kategorien «små foretak» for 2021. Ta kontakt hvis du har behov for bistand med utarbeidelse av selskapets årsberetning.

FAKTURERING AV VARER OG TJENESTER

Bokføringsforskriften har en generell regel om at alle varer og tjenester skal være utfakturert senest innen 30 dager etter levering. For ytelser som leveres månedlig skal dette være utfakturert senest 15 virkedager i måneden etter leveringsmåneden. Det betyr at det kan faktureres varer eller tjenester i januar 2022 som gjelder inntekt opptjent i 2021. Disse utgående fakturaene må leveres oss så snart som mulig med beskjed om at det gjelder inntekt som skal med på inntektsåret 2021.

Vi ber derfor om at utgående fakturaer og øvrige relevant dokumentasjon, herunder opplysninger om periodisering av inntekter mellom 2021 og 2022, innleverer til oss fortløpende ihht oppdragsavtalen og henvendelser fra våre medarbeidere.

Lurer du på noe? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Lurer du på noe? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Ta kontak om du lurer på noe

AKSJONÆRREGISTEROPPGAVEN FOR 2021

Fristen for innsending av aksjonærregisteroppgaven for 2021 er 31. januar 2022. Basert på avtale med deg, kan vi påta oss denne oppgaven. Her skal det rapporteres flere ulike hendelser, blant annet om det har skjedd endring i eierforhold i løpet av 2021 og om det er tatt ut noe utbytte utover det som eventuelt ble avsatt i det siste årsregnskapet. Dette er opplysninger som må rapporteres til oss.

Frist for rapportering av opplysninger: 10.01.2022

TheVIT innehar gode maler til bruk for dokumentasjon av ovenstående punkter, slik som bilskjema, varetellingsliste og mal for dokumentasjon av kontantbeholdning.

Har du spørsmål ta gjerne kontakt med din kundekontakt hos TheVIT.

VI TAKKER FOR SAMARBEIDET I 2021 OG ØNSKER DEG OG DINE, GOD JUL OG ET GODT NYTT ÅR!

Med vennlig hilsen

TheVIT