Dette må du vite om den midlertidige lønnsstøtteordningen
15. desember 2021 trådte nye nasjonale tiltak i kraft og det ble det innført en midlertidig lønnsstøtteordning som skulle sikre at bedrifter beholdt ansatte i arbeid fremfor å permittere.
Det er noen forutsetninger for å kunne motta støtte som baserer seg på omsetningsfall og permitteringer i bedriften.
Omsetningsfallet må være mellom 20%-100%
For å kunne motta støtte må omsetningsfallet være mellom 20%-100% (for februar 2022 30%-100%). I tillegg er det et krav om at det ikke er permitteringer i bedriften etter 30. november 2021. Unntaket er dersom bedriften tok tilbake ansatte i permittering innen 23. desember 2021.
Virksomheten må være direkte eller indirekte påvirket av smittevernstiltakene
Hovedvilkåret for å kunne søke om støtte er at virksomheten er direkte eller indirekte påvirket av nasjonale retningslinjer for smittevernstiltak som f.eks. antallsbegrensning, skjenkebevilling og bordservering.
Det må være minst en ansatt i virksomheten som mottar lønn
Det må være minst en ansatt i virksomheten som mottar lønn og det skal ha vært utbetalt lønn i hver av månedene september, oktober og november 2021. Det er ikke et krav om at lønnen er utbetalt til samme person i alle tre periodene. Det må imidlertid være rapportert i a-melding.