Kompensasjonsordning 1 og 2 – bekreftelser fra regnskapsfører
Autorisert regnskapsfører og/eller revisor skal bekrefte innholdet i søknaden til kompensasjonsordningene for næringslivet (kompensasjonsordning 1 og 2). Men tidspunktet for en slik bekreftelse er forskjellig. I forbindelse med kompensasjonsordning 2 skal det fremlegges bekreftelse fra autorisert regnskapsfører eller revisor på søknadstidspunktet, uavhengig av søknadens størrelse, og ikke i ettertid som ved kompensasjonsordning 1.
Kompensasjonsordning 2 – bekreftelser og frister
Søker du kompensasjon knyttet til kompensasjonsordning 2 skal autorisert regnskapsfører eller revisor bekrefte innholdet i søknadene på søknadstidspunktet, uavhengig av søknadens størrelse.
Frister for søknad og bekreftelse for kompensasjonsordning 2:
- Fristen for å søke om tilskudd er 14. mars 2021 for følgende perioder:
- 1.september til 31. oktober
- 1. november til 31. desember
- Fristen for å søke om tilskudd for periodene 1. januar til 28. februar 2021 er 15. mai 2021. Søknadsportalen åpner for innsending av søknad 15. mars 2021.
- Søknadsportalen for søknad om tilskudd for perioden 1. mars til 30. april åpner ca. 15. mai.
Søknadsportalen for innsending av disse søknadene åpnet 18. januar
Regjeringen har foreslått å forlenge kompensasjonsordning 2 til å gjelde ut juni. Det forventes at søknadsportalen for søknad om tilskudd for denne perioden åpnes ca 15. juli.
Søknad kan ikke sendes inn uten bekreftelse fra autorisert regnskapsfører eller revisor. Kostnader til regnskapsfører og revisor i forbindelse med søknad og bekreftelse blir dekket med 80% opptil et beløp på kr 10.000 per søknadsperiode.
For at vi som autorisert regnskapsfører skal kunne avgi bekreftelse, er det utarbeidet en detaljert oversikt over hvilke kontrollhandlinger som autorisert regnskapsfører/revisor er pålagt å gjennomføre