Adgangen for arbeidsgiver til å endre en allerede fastsatt ferie
Departementet viser til at det etter gjeldende ferielov også er en viss ensidig adgang for arbeidsgiver til å endre en allerede fastsatt ferie. Etter reglene kan dette gjøres når avviklingen av den fastsatte ferien, på grunn av uforutsette hendelser, vil skape vesentlig driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.
Covid-19 kan innebære endring i ferieplaner, ved for eksempel kansellering av utenlandsreise, hvor den ansatte ikke ønsker å avvikle avtalt ferie. Det blir rådet at arbeidsgiver utviser fleksibilitet. Departementet viser til at ferieloven har et betydelig handlingsrom, og oppfordrer partene til gjennom dialog å ivareta de behovene denne situasjonen medfører ved å for eksempel tilby en løsning hvor ferieuttaket tilpasses virksomhetens driftsbehov og den ansattes ønsker så langt dette er forenlig. Det er imidlertid viktig at den ansatte ikke skyver ferien foran seg, da arbeidsgiver har plikt til å påse at ferie avvikles, samt hensynta de gjeldene begrensninger for overføring av ferie eller økonomisk kompensasjon.
Departementet legger til grunn at det som følge av Covid-19 situasjonen vil kunne oppstå hendelser som ikke kan forutses på fastsettelsestidspunktet, og dermed vil kunne gi saklig grunn for å endre fastsatt ferie. Dette vil være aktuelt ved plutselig høyt sykefravær, ansatte som må i isolasjon/karantene, eller at endrede smitteråd gir grunnlag for gjenopptagelse av drift.